Het verhaal van Carola
In 2021 begon ik tijdens de coronaperiode bij de SED organisatie op afdeling Informatie als Functioneel Applicatiebeheerder van het Sociaal domein. Vanaf het begin voelde de sfeer goed, ik kende al een paar mensen binnen de organisatie en dat gaf vertrouwen. De voorwaarden waren goed, maar wat me vooral motiveerde is dat ik werk ging doen met een maatschappelijke impact.
De start was niet altijd makkelijk. Ik begon zonder kennis van de gemeentewereld en de bijbehorende systemen. Corona zorgde ook voor chaos. Mijn kinderen volgden thuisonderwijs, waarbij je dan ook de functie ‘Juf’ erbij kreeg. Gelukkig werd ik op het werk heel goed geholpen door hele lieve collega’s van mijn eigen afdeling, andere afdelingen en zelfs toen door een oud collega, die bij de SED had gewerkt (en nu gelukkig weer terug is). We maakten samen prioriteiten, het team werd uitgebreid en door elkaar te versterken, begon het al snel beter te lopen. Na ruim vier jaar werd het echter voor mij tijd om me verder te gaan ontwikkelen.
Binnen de SED organisatie zijn er namelijk veel mogelijkheden om een opleiding of trainingen te volgen. Mijn vorige afdelingshoofd (nu met pensioen) adviseerde mij om verder te gaan ontwikkelen richting procesgericht werken in combi met de Lean-methodiek. Tijdens mijn opleiding ‘Lean Six Sigma Green to Black Belt’ kwam ik erachter: “ik wil doorgroeien”. Precies op dat moment kwam de vacature voor ‘Adviseur informatie Samenleving’ voorbij. Helaas was een andere interne collega gekozen voor deze functie en dacht dat het een ‘helaas’ voor mij zou zijn. Totdat ze mij de kans boden om door te schuiven naar adviseur Informatie voor Bedrijfsvoering, waarbij ik mijn parttime uren ook nog kon blijven behouden. Meteen deze kans met beide handen aangegrepen natuurlijk.
Zoals gezegd; binnen de organisatie krijg ik veel ruimte om te leren en te groeien. Ook als je privé jarenlang in onverwachte moeilijke situaties belandt, die je tijd en energie opslurpen. Door het mogen volgen van de zelfontwikkelingstraining ‘ACT’ via het werk, heb ik meer energie gekregen en tijd gecreëerd voor de dingen, die ik belangrijk en waardevol vind in mijn leven.
Een goede werk-privébalans is voor mij heel belangrijk. Ik werk een aantal dagen per week en heb de flexibiliteit om te schuiven met mijn werkdagen. Dat maakt de combinatie met mijn privéleven een stuk eenvoudiger. Naast mijn werk ben ik ook bewust bezig met mijn vitaliteit.
Ik begon ooit met hardlopen om mijn energie beter in balans te krijgen, maar kwam eerst niet verder dan drie kilometer. Via de organisatie nam ik samen met mijn collega’s deel aan vitaliteitstrainingen, workshops en ‘Meester in je werkdag’, onder andere op het gebied van ademhaling en ChiRunning. Die technieken gebruik ik nog dagelijks! Zo rende ik stap voor stap 8, 16 en 21 kilometer. Vorige maand bereikte ik echt een persoonlijk hoogtepunt door mijn eerste internationale marathon uit te lopen in New York met nog een persoonlijk record als cadeau erbij! Iets wat ik zonder de geboden ondersteuning niet zo makkelijk had kunnen doen!
Kortom, er zijn veel mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen bij de SED organisatie. Ik ben trots dat ik hier werk: op mijn collega’s, de ruimte die ik krijg om te groeien en op het maatschappelijke verschil dat we samen maken!

Bekijk ook